Vid privat försäljning av båtar, bilar eller annan egendom är det mycket vanligt att dessa säljs via annons på internet. Det betyder även att man ”slåss om kunderna” mot andra som lägger upp liknande objekt. Det gäller därmed att lägga lite extra tid på annonsen för att nå rätt målgrupp och snabbt kunna sälja sina saker.
Bild är ett måste
Att lägga upp minst en bild (gärna fler) på det som ska säljas är ett måste. Det spelar i stort sett ingen roll om man har ett bra pris, bra produktbeskrivning m.m. om det inte finns en enda bild. Med bilder kan köparen lättare få en överblick av vad som säljs. Framförallt upplevs annonsen betydligt mer seriös.
Har du inte möjlighet att ta en egen bild så låna någon bild från internet. Men se då till att det är inte är copyright på bilden.
Rätt pris
Frågan är inte vad du vill ha för objektet – utan vad köparna är villiga att betala. Kolla runt på Blocket, Tradera och andra liknande annonseringssidor för att skapa dig en känsla för var prisnivån ligger. Självklart spelar kvalité in vilket kan göra att liknande objekt kan säljas för något olika pris.
Vill du få objektet sålt på en gång bör du sätta ett pris som är bland de lägsta på marknaden. Vill du däremot få ut lite mer kan du lägga dig i mittenspannet. De billigaste kommer ändå att snabbt säljas bort vilket gör att ditt pris inom kort bör hamna bland de billigare. Dessutom är det många som väljer bort de allra lägsta priserna eftersom man tror att kvalitén på dessa är sämst.
Rubrik och annonstext
Rubriken bör vara så exakt och tydlig som möjlig. Eftersom den bör vara kort behöver man fundera på vad som primärt ska förmedlas. Självklart ska produktnamn med men kanske även årgång, storlek, modellbeteckning eller annat som kan rama in vad det är som säljs.
I annonstexten finns det bara fördelar i att vara detaljerad. Men för att inte annonsen ska kännas för ”tung” går det att dela upp texten i två delar. En inledande text som presenterar objektet och har primär fakta om det. Sedan kan en längre text presentera mer detaljerad information. Detta är exempelvis vanligt vid försäljning av telefoner eller bilar.
Kontaktuppgifter
Hur kan köparna kontakta dig? Är det enbart via mail eller även via telefon? Ju fler kontaktmöjligheter desto bättre. Kom ihåg att många prioriterar Skype eller annat chatprogram.