Ett nytt företag blir lätt ett ekonomiskt slukhål, men mindre utgifter behöver inte innebära mindre framgångar affärsmässigt. Här är några tips på hur du håller nere kostnaderna för ditt nya företag, utan att det påverkar kvaliteten.
1. Köp möbler i konkursauktioner
Oavsett var du köper dem blir kontorsmöbler snabbt en dyr affär, framför allt om ni är flera medarbetare som ska ha skrivbord, datorer och stolar.
Planerar du att göra ett större köp, är det viktigt att undvika bedrägerier. Se därför till att plattformen eller auktionssidan är trovärdig och pålitlig. Bland annat anordnar Kronofogden diverse auktioner med rättvisa villkor.
Det går att buda både över nätet och i verkligheten, sök bara efter konkursauktioner i din stad. Otaliga auktioner och alternativ kommer att dyka upp på nolltid.
2. Se över avdragsgilla kostnader
Som företagare finns det ett flertal kostnader som företagare får göra avdrag på i sina deklarationer.
Hos Skatteverket finns ett lexikon för skatteavdrag som du får göra på avgifter inom företaget.
3. Ansök om billiga lån
Det är svårt att starta ett företag utan ett startkapital. Dessvärre innebär inte en fantastisk affärsidé alltid att motsvarande fantastiska kapital finns.
Ska du ansöka om ett företagslån, så se till att få bra villkor. Det bästa sättet att göra det på är att jämföra företagslån. Dyra räntor och dåliga villkor leder annars snabbt till en onödigt stor investering.
4. Mjukvara går att köpa begagnad
Mjukvara av olika typer behövs på nästan alla företag, oavsett om det rör sig om Microsoft Office eller Adobe Photoshop. En vanlig felaktig uppfattning är dock att den måste köpas ny.
På svenska annonseringssajter finns det hundratals annonser för diverse typer av begagnad mjukvara. Hittar du en aktuell version kan du spara hundralappar på att köpa en version som används, och den fungerar lika bra oavsett.
5. Samarbeta med andra i liknande branscher
Reklam blir snabbt dyrt, men är ofta nödvändigt för att sprida sitt namn. Det går dock att nå nya kunder utan att spendera pengar.
Ett bra sätt att göra det på är att hitta andra företag inom samma bransch. Nyckeln i det är att de inte bör erbjuda samma tjänst, men ha en kundkrets som även kan ha nytta av dig. Om ni då samarbetar, byter kundlistor eller hänvisar till varandra fördubblas plötsligt kundbasen.